רני רהב, טוב או רע ללקוחות שלו.

בין אם צפית ב"כוכב הבא", או קראת דה מרקר, או פחות נחשפת לתקשורת קשה היה להתחמק בחצי שנה האחרונה מרני רהב. אני זוכרת במיוחד את הדרך בה בחר כיחצ"ן רולדין להתייחס לפתיחת "קופיקס" , אך היו עוד תקריות. הוא בהחלט בולט…. ואני מניחה שאנשים מכירים יותר אותו, ולא תמיד יודעים מיהם הלקוחות שלו. האם הפרסום שלו טוב ללקוחות? האם פעולותיו כיחצ"ן מקדמות את הלקוחות שלו? דבר ראשון אציין, שעם הצלחה קשה להתווכח. ללא ספק רני רהב מצליח- כלכלית. יש לו גם הרבה לקוחות- לקוחות שמנים. כולם מכירים אותו. אלו הם בהחלט מדדים להצלחה בחברה שבה אנו חיים.  תפקיד היחצ"ן הוא לקדם. אם "אוצר תרבות" מקשר בין אמנים סולנים לבין מנצחים- למשל, כך רהב מקשר את לקוחותיו לפוליטיקאים. מבחינת קשרי הון שלטון- זה אינו תפקידו לשים את הגדר- זה תפקיד החוק. האם רני רהב ישן טוב בלילה, כשהוא מקדם מוסד שמנהליו מרויחים מיליונים ועובדיו אלפים ספורים בחודש? זה עניין אחר, אני מתכוונת להתייחס לאפקטיביות שלו ושל צורת ההתנהגות והביטוי שלו – ללקוחות שלו.
אין לי ספק שלרני רהב לא מעט תכונות חשובות כיחצ"ן- הוא מאוד מהיר תפישה ויודע לעקוב אחרי עולם התקשורת המאוד תזזיתי, וליצור קשר עם המוני אנשים- לא פשוט. הוא יודע לזהות את בעלי העצמה ולהתחבר אליהם- וכפי שנכתב בדה מרקר- יש בעלי עסקים שרק ההתחככות בפוליטיקאים בארוחות אצלו בבית משתלמת להם (שהרי להיות לקוח שלו זה יקר). הוא יודע לטפח עיתונאים ולתת להם יחס אישי מאוד. זו תכונה חשובה ליחצ"ן, ויש לו גם את היכולת הכלכלית לשלוח זרי פרחים, ומתנות צרכניות מטעם לקוחותיו. לפעמים אלו מתנות שאסור לעיתונאים לקבל. כיום עיתונאים לא מרוויחים הרבה, זה ללא ספק מפתה, ואז הם מרגישים מחויבים. 
עוד תכונה יפה היא להתייחס לעיתונאי שפוטר ולהודות לו על השירות לאורך השנים. שמעתי על מקרה מרגש כזה, אני מניחה שהיו נוספים. בפן הזה רהב מגיע לרמות ביצוע מאוד גבוהות, וזה בהחלט מביא תוצאות בתקשורת, בכל הנוגע להכנסת אייטמים צרכניים.
השאלה היא האם התוכן עצמו שהוא משחרר לתקשורת, בעיקר בעת משבר, משרת את הלקוחות שלו.
זכור לך אולי המכתב "שלי רעה רעה רעה", במטרה להגן על הלקוחה שרי אריסון בתפקידה בבנק הפועלים. עבר זמן מה ושרי אריסון לקחה דוברת פנימית וויתרה על שירותי רהב. מסיבת העיתונאים של רולדין שבה רהב לקח עוגה של קופיקס וקרע אותה לגזרים תוך השמעת דברי ביקורת, עוררה אצלי תחושה מאוד לא נעימה, של נזק ישיר שיחצ"ן גורם ללקוח שלו. בדומה לכתבת בדה מרקר, אני מרגישה שרהב טוב כ"לוביסט" – אדם המקדם נושא מסוים כלפי פוליטיקאים וגם כלפי עיתונאים בצורה דומה. כשזה נוגע למשבר, השירות שלו , בעיני , פזיז והרבה פעמים שירות דב. לא מכוונה רעה, פשוט מפזיזות, זה בהחלט יכול להזיק. בהמשך למסיבת העיתונאים הזאת, לו הייתי נוכחת בה, הייתי מעדיפה את קופיקס על רולדין… 
גם מההכרות האישית שלי עם רהב  אני רואה צדדים שונים- נעימים יותר ופחות. הכרתי את רהב לראשונה כעיתונאית, שהוזמנה לפתיחת "שקם גאלרי" (שבסופו של דבר לא היה הצלחה ונסגר). קיבלתי שקית מלאה מוצרים כולל קערה, המשמשת אותי עד היום. הפגישה השנייה היתה כשהתארחנו במשרדו במסגרת שיתוף פעולה בין לקוחות. התרשמנו מ מקררי הגלידה של שטראוס ומיצירות האמנות. ואז בשיחה -בוא נאמר שקראו ליחצנית שהגעתי איתה שימרית דותן- הוא קרא לה "דותנית" – ניסיון להקטין….זהו מעשה ממש מדכא  .  מצד שני בהחלט נתקלתי במקרים רבים שרהב פרגן לאמנים – אני מתכוונת לאמנים פלסטיים, ועזר להם. הוא גם פרגן לניוזלטר אוצר תרבות, ואם לא הסיר עצמו, הוא בודאי מנוי לו על היום.
לסיכום אני מניחה שהשיקול של מי שהפרוטה מצויה בכיסו- האם להעסיק את רהב כן או לא נוגע למה הוא רוצה לקדם. אם טייקון חדש רוצה להתחכך במסיבות של רהב, כנראה שהגיע למקום הנכון. אם הוא מחפש אסטרטגיה מתוחכמת, אני מניחה שפה יוכל לקבל שירות יותר מתאים במשרד אחר. אני בעד נימוסים, הליכות ותקשורת נעימה. עם זאת, ביחסי ציבור, הסגנון הוא רק אמצעי.  בסופו של דבר יש למדוד את התוצאות. איפה היית לפני הקמפיין ואיפה היית אחריו. כמה קיבלת תמורת איזה תשלום. איש יחסי הציבור שנותן את התמורה הכי גדולה לכסף שלך- ולרובנו אין את הממון של החברות הגדולות או הטייקונים במשק- בו כדאי לבחור.  
קצת על האני מאמין שלנו ביחסי ציבור
http://www.otzartarbut.com/pr.php

כתיבת תגובה

